vrijdag, augustus 25, 2006

Open brief van de planeet Pluto aan de Internationale Astronomische Unie (IAU)

Geachte dames en heren van de IAU op aarde,

Ondertussen is ook hier, in deze uithoek van 't wereldruim, het onthutsende
nieuws doorgedrongen dat ik niet langer erkend wordt als volwaardige planeet. Ik
zal het voortaan moeten doen met de status van Dwergplaneet, een weinig
benijdenswaardig iets in dit unieke zonnestelsel dat toch voornamelijk bestaat uit
flinke reuzen van planeten.

En ook al staan ze ver weg, mijn gewezen medeplaneten, en lijken ze klein, je voelt van verre toch iets van hoon deze kant op stralen. En, goed, het zijn dan slechts gereflecteerde zonnestralen, ook dat neemt nog niets weg van de zelfgenoegzaamheid van mijn zusters en broeders in deze buurt van het heelal. Maar, dat even daargelaten.

U en ik weten allebei als geen ander hoe groot het Universum is, het is oneindig! Grootheid, afmeting, plaats, het doet er allemaal niet toe. Daarom grieft het mij des te meer dat U mij nu de eretitel van planeet ontneemt en mij - uw kleinste, liefste, verst verwijderde baken in de ijle ruimte - van het ereschavot doet tuimelen en het etiket 'dwerg' op plakt. Net nu ik mij als klein hemellichaam een beetje lekker begon te voelen in deze relatief zonloze uithoek van de kosmos.

Ik kan u wel zeggen dat het gemopper hier niet van de lucht is.
En ook al bent u ver hier vandaan en valt het corresponderen met de aarde vanaf
deze plek nog niet eens zo heel erg mee, ik kan u zeggen dat ik mij tot gisteren
zeer verbonden voelde met het wel en wee van de IAU, mijn zuster Venus, mijn
broeders Mercurius, Mars en Jupiter. Maar dat is nu veranderd.

Blijken van medeleven van Dwergplaneten uit de verste uithoeken van de melkweg hebben mij inmiddels bereikt. Ik kan u zeggen dat in een radius van 100.000 lichtjaar rond onze zon ondertussen ernstig aan de statuten en regelementen van de IAU wordt getwijfeld. En dan zeg ik niets teveel.

Een en ander heeft mij er, als nieuwbakken Dwergplaneet, dan ook toe gebracht de IAU niet langer als gezaghebbend Planetair orgaan te erkennen. Ik ben mijn ontdekker, Clyde Tombaugh, eeuwig dank verschuldigd. Maar ik heb sterk het gevoel dat ik ergens een lijn moet trekken. En dat is nu, dat is hier. De rest van het Heelal kan zich dit wankelmoedige gecategoriseer van de IAU gewoonweg niet veroorloven! Wie weet wat er op de agenda staat van de volgende IAU-vergadering? Verleggen van de grenzen van de Melkweg? Afschaffen van de lichtsnelheid? Controle van het polaire gehalte van de Poolster?

Laat voor nu gezegd zijn dat alle besluiten van de IAU tot nader order slechts zullen worden gerespecteerd tot aan een denkbeeldige lijn in ons zonnestelsel, gelegen tussen de planeten Jupiter en Saturnus. De rest van het Heelal, inclusief de oneindigheid, beraadslaagt ondertussen over de rechtmatigheid van alle, sinds 1927, door de IAU genomen beslissingen.

Hoogachtend,

Pluto,
(Dwerg)-planeet


Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?